Att tävla i orientering

Hur fungerar det att tävla i orientering?
För alla – både ung som gammal – kommer här en beskrivning av tävlingsklasser, banor, hur man anmäler sig till en tävling och mycket mer.
Sammanställningen är gjord av ungdomssektionen.

Tävlingsklasser

I orientering finns det tävlingsklasser för alla. Ungdomsklasserna är från D10, H10 (D = Damer, H = Herrar, till och med det år man fyller 10 år) och uppåt.

Ungdom är man till och med HD16 och man tävlar i tvåårs-intervaller, så alla som fyller 11 och 12 under året springer i H12 eller D12. Sedan blir det klasserna D och H 14 samt D och H 16.

Utöver det finns även klasserna D och H 12 kort, D och H 14 kort samt D och H 16 kort. Banlängderna och svårigheten i dessa klasser motsvarar klassen yngre och lämpar sig till dem som tycker att 12, 14 respektive 16 är lite för tufft.

Miniknat, inskolningsbana och U-klasser

Innan man kan börja springa i en tävlingsklass finns det för de allra yngsta något som kallas för miniknat. När man sedan blir lite äldre, tidigast vid 6-7 år så kan man börja att pröva med en inskolningsbana. Efter detta passar det med U-klasserna som börjar med U1 och sedan U2 för att sedan när de är redo börja med den första tävlingsklassen D10 eller H10.

På stora tävlingar finns det oftast miniknat, som är en snitslad bana för de allra yngsta, oftast med något litet pris direkt vid målgång. Bra om man har småsyskon!

En inskolningsbana läggs på max 2.0 km. Tanken är att de som inte klarar av att delta i någon tävlingsklass på egen hand ska kunna springa en inskolningsbana tillsammans med en ledare eller förälder.

Vid vägval markeras rätt väg med glad gubbe, fel väg med ledsen gubbe på gult/vitt papper med svart text. Pappersgubbarna skall placeras på så långt håll att de inte syns från kontrollen.

U-klasser: U står för utvecklingsklasser för ungdomar, och innebär att även äldre ungdomar kan springa lättare banor. Man får springa dessa klasser fram till det år man fyller 16 och man får också ta med sig någon som hjälper till i skogen. U1 är lättast möjliga banor, U2 motsvarar HD10.

Öppna klasser

Öppna klasser (direktanmälan) är ytterligare ett alternativ ute på stora tävlingar. Öppna klasserna är inte heller åldersindelade, utan man väljer en bana som har en längd och svårighetsgrad som passar med ens egen nivå. Man kan anmäla sig direkt på plats på tävlingen. Fungerar för övrigt utmärkt även för föräldrar…

Klasser, svårighetsgrad och banlängd

Klassindelningen på orienteringstävlingar är ordnad efter ålder, kunskapsnivå och fysisk kapacitet. Svenska orienteringsförbundet har en sammanställning som visar hur åldersindelningen ser ut samt vilka klasser som finns inom respektive ålderskategori, preliminära banlängder, samt vilken kunskapsnivå man bör klara för respektive klass.

Kunskapsnivåerna symboliseras av färger som anger vilka tekniska orienteringskunskaper som fordras.

Dessa färger är i ordning för svårighetsgraden: grön, vit, gul, orange, röd, violett, blå och svart.

Grön är den enklaste som finns på inskolningsnivå och U1 nivå. Vit nivå/svårighetsgrad finns i HD10 klasserna. Gul i HD12 osv. till de allra svåraste banorna som är svarta. 

Se bilden nedan. Mer information om klassindelningen finns på Svenska orienteringsförbundets hemsida. (www.orientering.se)

Anmäla

Oftast är sista ordinarie anmälningsdag till orienteringstävlingar knappt två veckor före tävlingen. I början kan man anmäla sig till sin ungdomsledare.

Elektronisk stämpling – Sportident och Emit

På alla större orienteringstävlingar används numera elektronisk stämpling. Det finns två olika system och det vanligaste är Sportident (förkortas ofta SI). Man kan köpa en egen bricka för lite över 300:- om man tävlar ofta. Annars kan man hyra av arrangören.

Vill du köpa en Sportidentbricka tar du kontakt med ungdomsgruppen i vår klubb som har dessa till försäljning. Emejl: ungdom@sigtunaok.se

Vissa tävlingar, bland andra OK Roslagens, brukar det andra systemet för elektroniskt stämpling gälla, som heter Emit. När man anmäler sig till deras tävlingar får man automatiskt en hyrbricka när man ska tävla om man inte har en egen.

Anmälan online

När man blir lite äldre kan man anmäla sig själv direkt via Sigtuna OK:s hemsida. Man klickar då på Tävlingar/Anmälan längst till höger på menyn. Då kommer man till ett system som heter Eventor.

Där man kan se alla tävlingar som äger rum. För att kunna anmäla sig själv behöver man logga in i Eventor.

Inloggningsuppgifter får man när man finns inlagd i klubbens medlemsregister och har en giltig e-postadress registrerad i medlemsregistret. Om du saknar inloggningsuppgifter kan du skicka ett e-postmeddelande till adressen ekonomi@sigtunaok.se och skriva att du behöver inloggningsuppgifter till Eventor. 
Du blir då kontaktad eller får ett e-postmeddelande direkt med uppgifter om inloggningsuppgifter.

När du har inloggningsuppgifterna klickar du på den orangea rutan med texten ”Logga in” uppe till vänster på sidan. Du kan kryssa i ”Kom ihåg mig” på Eventors inloggningssida om du är på en dator som du har kontroll på så blir du automatiskt inloggad nästa gång du klickar på Tävlingar/Anmälan.

När du väl blivit inloggad i Eventor så klickar du på Tävlingskalender i vänstermenyn (om den inte genast dyker upp). Där kan du leta upp den eller de tävlingar du är intresserad av att anmäla dig till. Kryssa i rutan längst till höger på aktuell tävling och klicka sedan på den orangea rutan längst ner med texten ”Anmäl till förbockade tävlingar”.

Du kan behöva komplettera med uppgifter om sportidentbricka och vilken klass du ska springa i. Har du egen sportidentbricka finns den vanligtvis redan inlagd. Din klass ska också normalt vara vald men du kan ändra klass om du vill.

Om du inte har en egen Sportidentbricka kommer du automatiskt tilldelas en hyrbricka. Det kostar vanligtvis 25 kr extra. Observera att klubben har ett antal brickor som du kan få låna till en tävling så innan du anmäler dig kolla med någon ledare om du kan få låna en sådan bricka.

Har du mer frågor kring anmälan och vad du kan göra i Eventor så hittar du det under ”Frågor & Svar” i Eventors vänstermenyn.

Vill du ha mer information om tävlingen innan du anmäler dig kan du klicka på namnet till tävlingen, t.ex. Slottskampen. Då får du upp mer information om tävlingen och du hittar vanligtvis både inbjudan och PM om tävlingen. Här kan du också anmäla dig genom att klicka på texten ”Anmäl” i rutan längst upp till höger. Där kan du också se alla anmälda från Sigtuna OK, alla i den klass som du ska springa i samt alla anmälda till hela tävlingen.

Strax före tävlingen brukar man också hitta startlistan här. Efter tävlingen hittar man vanligtvis också resultatlistan här.

Det är också här som du kan avanmäla dig till tävlingen om du av någon anledning inte kan delta. Du måste då göra det innan anmälningstiden gått ut. Anmälan som inte utnyttjas får du alltid betala själv.

Efteranmälan

Missar man sista ordinarie anmälningsdatum kan man efteranmäla sig. Det sker på samma sätt som en vanlig anmälan. I Eventor framgår vilka datum som gäller, du ser det i näst sista kolumnen (alldeles före kryssrutan).

Så länge datumet står i grönt är det ordinarie anmälan som gäller. Är datumet rött är det efteranmälan som gäller. När efteranmälningstiden gått ut är det inte längre möjligt att anmäla sig via Eventor.

Anmäler man sig i ordinarie tid står klubben för hela anmälningsavgiften för ungdomar, efteranmäler man sig får man betala de 50 % extra (ca 25 kr) som det brukar kosta att anmäla sig sent.

Till U-klasserna och på vissa tävlingar (som ingår i t.ex. Upplandströjan) kan man oftast anmäla sig ute på TC på tävlingsdagen. Det tas då inte ut någon extra efteranmälningsavgift och fakturan skickas till klubben som betalar för ungdomarna. I andra distrikt än Uppland är detta med att kunna anmäla sig på tävlingsdagen mer ovanligt.

Hur man kommer till tävlingen

Det brukar vara en gemensam samling vid Sigtuna IP, Tullen (mellan Märsta och Sigtuna) eller vid CoopExtra/Ishallen i Märsta lite beroende på var tävlingarna ska gå. Håll utkik på hemsidan för att veta var samlingen är. Här kan man få hjälp med skjuts till tävlingen. Arrangörerna brukar ge en bra vägbeskrivning och sista biten är det skyltat.

På tävlingen

Först och främst får man oftast betala parkeringsavgift på 20 kronor per bil. Sedan går man iväg till tävlingscentrum (förkortas TC). Där hittar man klubbkompisarna under Sigtuna OK:s vimpel.

Det är oftast en liten bit att gå eller jogga till start (allt mellan 100 m upp till 2-3 km!) så det gäller att vara ute i hyfsad tid – en timme före start kan vara bra. En enklare servering med kaffe, korv eller hamburgare brukar finnas, liksom toaletter och dusch (ofta utomhus men i regel med varmt vatten). På tävlingarna brukar det också finnas försäljning av kompasser, orienteringsskor, kläder, pannlampor med mera.

Start

Starten på en orienteringstävling kan verka lite komplicerad, men det brukar ge sig. En ljustavla eller en skylt talar om vilken starttid det är som gäller. När din starttid kommer upp kliver du över ett rep och en funktionär prickar av att du har rätt nummer på Sportident-brickan.

Sedan får man gå fram och hämta sin kontrolldefinition, som man kan stoppa i en speciell ficka, oftast på armen, eller i kartfodralet, kontrolldefinitionen är ofta tryckt på kartan men inte alltid. 

En minut före start får man gå fram till kartan och titta på den om man är ungdom. Vuxna i tävlingsklass får kartan i startögonblicket. Efter en pipsignal får man sedan springa iväg ut på banan. Oftast är det en liten bit att springa till själva startpunkten 50 m eller upp till 150m.

Ute på banan

När man väl är ute på sin bana är det viktigaste att vid varje kontroll kolla att det är rätt kodsiffra vid kontrollen. När du stämplar ska det pipa och blinka. Skulle man råka stämpla vid fel kontroll gör det inget.

Men du måste hitta den rätta sedan för att inte bli underkänd. Du måste ta dina kontroller i rätt ordning om du sedan råkar stämpla på några andra kontroller gör inget.

Mål

När man kommer i mål är det oftast så att man ska målstämpla på mållinjen. Sedan brukar funktionärer lotsa fram löparna till avläsningen av de elektroniska stämplingsbrickorna.

Det enda man måste komma ihåg egentligen är att man ska gå och läsa av brickan även om man brutit loppet. Annars vet inte funktionärerna att man kommit i mål och måste kanske börja leta efter löparen i skogen.

Visa hur jag har sprungit

Tävlingen är inte slut i och med att du har kommit i mål. Efter duschen eller före om du så vill är det viktigt att få visa hur man har sprungit. Man lär sig mycket på att visa någon mer erfaren hur man har sprungit. Kanske kan man se andra vägval få tips på hur man kan tänka när man planerar sin orientering i skogen samt uppmuntran förstås!

Stafetter

En orienteringsstafett kallas ibland budkavleorientering. Det går till ungefär som på en vanlig tävling. Oftast växlar man genom att man först lämnar sin egen karta när man kommer i mål, sedan hämtar man nästa löpares karta och ger den till honom/henne som ett slags stafettpinne.

Budkavlar är roligt och inte krångligare än en vanlig tävling. På ungdomsbudkavlar är det vanligt att man har en eller flera sträckor där flera löpare får springa parallellt och förste löpare i mål av dessa växlar över till nästa sträcka.